- A
- A
- A
- A
- A++
- A+
- A
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
z wykorzystaniem metody – Ankieta badawcza przeprowadzonej w roku szkolnym 2020/2021
- Przedmiot ewaluacji:
Przedmiotem ewaluacji były działania przedszkola w zakresie wymagania 2. – Procesy edukacyjne (w trybie nauczania zdalnego) są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
- Cel ewaluacji:
Celem ewaluacji było zebranie informacji od rodziców, dzieci i nauczycieli o tym,
w jaki sposób współpracują w realizowaniu procesów edukacyjnych w czasie ograniczenia funkcjonowania przedszkola, w trybie edukacji zdalnej.
3. Pytania kluczowe:
a. Kto uczestniczy w działaniach wspomagania rozwoju podopiecznych w sytuacji zagrożenia COVID-19?
b.W jaki sposób wspomagany jest rozwój edukacyjny przedszkolaków w czasie pandemii wirusa SARS – CoV – 2?
c.Jakie są efekty kształcenia na odległość w czasie ograniczenia funkcjonowania przedszkola?
- Kryteria:
– Efektywność podjętych przez przedszkole metod i technik kształcenia na odległość. – Adekwatność tych działań do zaistniałej sytuacji i potrzeb podopiecznych oraz pozostałych stron przedszkola.
- Metoda i charakterystyka próby badawczej:
Metoda ankiety badawczej zastosowana w trzech grupach respondentów. Narzędziem badawczym była opracowana ankieta z pytaniami zamkniętymi i otwartymi.
W badaniu wzięło udział ośmioro nauczycieli. Nauczyciele Publicznego Przedszkola Nr 3 „Zielony Zakątek” w Strzegomiu rozdali 90 ankiet rodzicom dzieci uczęszczającym do placówki. W badaniu brały udział jedynie rodzice oraz dzieci, które uczęszczały do przedszkola w roku szkolnym 2019/2020 i nadal do niego uczęszczają.
- Prezentacja wyników ankiety:
Prezentacja raportu z ewaluacji wewnętrznej Publicznego Przedszkola Nr 3 „Zielony Zakątek” w Strzegomiu na posiedzeniu rady pedagogicznej w styczniu 2021 r. Prezentacja opierała się na omówieniu raportu, wniosków oraz rekomendacji.
Przebieg ewaluacji:
Etap I: Ankieta dla rodziców
Wychowawcy czterech grup przedszkolnych poprosili rodziców o wypełnienie ankiety badawczej dotyczącej ich zadowolenia ze sposobu prowadzenia przez przedszkole edukacji zdalnej. Ankieta składała się z 10 pytań. Każda para rodziców mogła wziąć w niej udział jednokrotnie i przysługiwał jej jeden, wspólny głos. Nauczyciele Publicznego Przedszkola Nr 3 „Zielony Zakątek” w Strzegomiu rozdali 90 ankiet rodzicom dzieci uczęszczającym do placówki. W badaniu brali udział jedynie rodzice dzieci, które uczęszczały do przedszkola w roku szkolnym 2019/2020 i nadal do niego uczęszczają. Ostatecznie wpłynęło 40 wypełnionych ankiet ewaluacyjnych dla dzieci, co stanowi 44 % wszystkich wydanych kart. Poniżej przedstawiamy wyniki ankiety przeprowadzonej wśród rodziców:
-
- Czy korzystał/a Pan/Pani z propozycji przesyłanych w formie zdalnego nauczania przez wychowawców Publicznego Przedszkola Nr 3 „Zielony Zakątek”
w Strzegomiu?
- Czy korzystał/a Pan/Pani z propozycji przesyłanych w formie zdalnego nauczania przez wychowawców Publicznego Przedszkola Nr 3 „Zielony Zakątek”
Tak | 77,5% |
Nie | 2,5% |
Czasami | 20% |
2. Ilość codziennego materiału przesyłanego dzieciom do samodzielnej pracy była:
Za duża | 15% |
W sam raz | 85% |
Za mała | 0% |
3. Kontakt z nauczycielem:
Nie był problemem – posiadamy odpowiedni sprzęt | 92,5% |
Był utrudniony – nie zawsze możemy korzystać z potrzebnego sprzętu | 7,5% |
Był niemożliwy – brak odpowiedniego sprzętu w domu | 0% |
4. Proponowane przez wychowawców zadania i zabawy przesyłane dzieciom były:
Dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka | 85% |
Czasami zbyt skomplikowane | 12,5% |
Zbyt trudne, dziecko nie chciało ich wykonywać | 2,5% |
5. Jakie zagadnienia zaproponowane w trakcie nauczania zdalnego, najbardziej przypadły do gustu Państwa dzieciom? W co najbardziej się angażowały?
Zabawy ruchowe | 45% |
Zabawy taneczne/muzyczne | 30% |
Karty pracy z zadaniami do wykonania | 60% |
Filmy edukacyjne (matematyczne, przyrodnicze) | 25% |
Propozycje zabaw plastyczno – technicznych | 42,5% |
6. Czy realizacja zabaw/zadań przekazywanych dzieciom dostarczała Państwu trudności? Jeśli tak, to jakich?
Nie dostarczała trudności | 82,5% |
Dostarczała trudności w zrozumieniu przekazywanych treści | 2,5% |
Inne, jakie? | 15% |
Inne:
– brak czasu (4 osoby)
– zabawy w grupie
– brak możliwości (1 osoba)
– zbyt dużo materiału/zadań oprócz kart pracy (1 osoba)
7. Jakie widzą Państwo korzyści związane ze zdalnym nauczaniem?
Rozwój dziecka | 22,5% |
Stała i systematyczna praca rodzica z dzieckiem | 30% |
Różnorodność propozycji i zadań/zabaw | 20% |
Chęć dziecka do pracy i radość z jej wykonywania | 17,5% |
Nie widzę korzyści | 50% |
Inne, jakie? | 15% |
Inne:
– brak kontaktu z rówieśnikami ma niekorzystny wpływ na rozwój dziecka
– tęsknota za dziećmi
8. Czy zauważyli Państwo postępy u dziecka podczas trwania nauczania zdalnego?
Tak | 47,5% |
Nie | 52,5% |
9. Co warto zmienić w edukacji zdalnej?
Nie mam pomysłu. | 55% |
Nic. | 30% |
Może mniej zadań/zabaw. | 5% |
Inne, jaki? | 10% |
Inne:
– brak kontaktu z rówieśnikami i Paniami,
– normalne nauczanie
– nic nie zastąpi nauczania tradycyjnego
– zajęcia w grupie, on – line, ok. 15 minut
10. Wiem, w jaki sposób mogę: a. Skontaktować się z nauczycielem i specjalistą
TAK | 97,5% |
NIE | 2,5% |
b. Uzyskać instrukcje, materiały potrzebne do realizacji zajęć dla mojego dziecka:
TAK | 100% |
NIE | 0% |
Etap II: Ankieta dla dzieci
Nauczyciele Publicznego Przedszkola Nr 3 „Zielony Zakątek” w Strzegomiu rozdali 90 ankiet rodzicom dzieci uczęszczającym do placówki. W badaniu brały udział jedynie dzieci, które uczęszczały do przedszkola w roku szkolnym 2019/2020 i nadal do niego uczęszczają. Grupę badawczą stanowiły więc dzieci w wieku od 4 do 6 lat. Z pomocą osoby dorosłej miały one za zadanie wskazać jedną z zaproponowanych w ankiecie odpowiedzi. Ostatnie pytanie dawało dzieciom możliwość samodzielnego wypowiedzenia się na temat – pytanie otwarte. Ostatecznie wpłynęło 38 wypełnionych ankiet ewaluacyjnych dla dzieci, co stanowi 42 % wszystkich wydanych kart.
-
- Zadania przesyłane przez Panią są:
Łatwe i zawsze wiem, co mam zrobić | 76% |
Mam problemy ze zrozumieniem tego, jak wykonać zadanie | 0% |
Nie potrafię sam/sama poradzić sobie z wykonaniem zadania i potrzebuję pomocy rodzica | 24% |
2. Panie przesyłają:
Za dużo propozycji zabaw i zajmuje to zbyt dużo czasu | 18% |
W sam raz, radzę sobie | 79% |
Nie potrafię sam/sama poradzić sobie z wykonaniem zadania i potrzebuje pomocy rodzica | 3% |
3. Z przesłanych przez Panie zabaw najbardziej podobało mi się:
– prace plastyczne i techniczne (11 osób)
– zabawy ruchowe i taneczne (13 osób)
– praca z kartami pracy (3 osoby)
– praca z rodzicami
– czytanie
– przypominały o przedszkolu
– zajęcie czasu w domu
– nauka orientacji w przestrzeni
– przydałyby się ćwiczenia logopedyczne – wymowa dwuznaków
– brak odpowiedzi (16 osób)
Etap III: Ankieta dla nauczycieli
W ankiecie badawczej wzięło udział 8 nauczycieli przedszkola. Wychowawcy odpowiadali na pytania zawarte w ankiecie jednokrotnie i anonimowo. Ankieta składała się
z siedmiu pytań. Celem ankiety było pozyskanie danych na temat sposobów prowadzenia edukacji zdalnej, wyzwań, przed jakimi stoją nauczyciele i trudności, z którymi muszą się mierzyć. Poniżej przedstawiamy wyniki ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli:
-
- Z jakich zasobów korzystała Pani podczas nauczania zdalnego?
Strony internetowe udostępnione przez MEN | 100% |
Strony i zasoby wydawnictw | 87,5% |
Blogi nauczycieli | 62,5% |
Socialmedia | 50% |
Własne zasoby w formie cyfrowej, papierowej | 87,5% |
E – podręczniki | 50% |
Programy TV | 12,5% |
Inne: filmy edukacyjne, piosenki – serwis You Tube
2. W jaki sposób komunikowała się Pani z rodzicami dzieci?
E – mail | 100% |
Umieszczanie materiałów na stronie internetowej Publicznego Przedszkola Nr 3 „Zielony Zakątek” w Strzegomiu, Facebook |
62,5% |
Odsyłanie do gotowych materiałów on-line | 37,5% |
Komunikatory (Messenger, Whatsapp, itp.) | 50% |
Inne : telefonicznie
3. Które aspekty nauczania zdalnego sprawiały Pani najwięcej trudności?
Nawiązanie systematycznego kontaktu ze wszystkimi rodzicami | 50 % |
Sprzęt komputerowy | 25 % |
Łącza komputerowe | 0 % |
Niewystarczające umiejętności wykorzystywania programów komputerowych | 37,5 % |
4. Jeśli napotkała Pani inne problemy niż wyżej wymienione, proszę je wymienić/opisać
– Duża ilość czasu przeznaczona na przerabianie treści proponowanych zajęć na zrozumiałe i możliwe do wykonania w domu.
– Bark informacji zwrotnej od wielu rodziców, a co się z tym wiąże – niepewność, czy materiały dotarły.
5. Jakie sposoby kontaktu z rodzicami wykorzystywała Pani najczęściej?
Rozmowy telefoniczne | 75 % |
Wiadomości SMS | 62,5% |
Wiadomości wysyłane poprzez komunikatory (Messenger, Whatsapp, itp.) | 37,5 % |
E – mail | 87,5 % |
6. Jakie aspekty można udoskonalić/zmienić, aby w przyszłości maksymalnie usprawnić proces edukacji zdalnej?
– Doskonalenie umiejętności wykorzystywania programów komputerowych.
– Przygotowanie jednej, wspólnej platformy dla wszystkich nauczycieli, dzieci i rodziców, na której mogliby wymieniać się materiałami oraz informacjami.
– Program/aplikacja/platforma do nauki zdalnej.
– Doskonalenie wykorzystania programów komputerowych.
– Na poziomie edukacji przedszkolnej wykorzystywane przez nas narzędzia były wystarczające.
– Uważam, że proces pracy zdalnej nie wymaga udoskonalenia.
7. Czy pomoc dyrektora w zakresie organizacji pracy zdalnej była wystarczająca? Czy wymaga udoskonalenia? Jeżeli tak, proszę podać, w jakim zakresie?
– Pomoc dyrektora w zakresie organizacji pracy zdalnej była wystarczająca. (6 osób)
– Praca dyrektora w zakresie pracy zdalnej była sprawnie zorganizowana. W przyszłości można byłoby pomyśleć bazując na doświadczeniach szkół o zabezpieczeniu nauczycieli w sprzęt komputerowy.
– Nie mam zastrzeżeń.
WNIOSKI
a) Na podstawie badania rodziców:
– Większość rodziców (77,5%) twierdzi, że korzysta z propozycji przesyłanych
w formie nauczania zdalnego przez wychowawców Publicznego Przedszkola Nr 3 „Zielony Zakątek” w Strzegomiu.
– Większość rodziców (85%) sugeruje, iż ilość materiału przesyłanego dzieciom do samodzielnej pracy była wystarczająca. Jedynie nieliczni (15%) wypowiedzieli się, za zbyt dużą ilością przekazywanej treści.
– Większość rodziców (92,5%) nie miała problemów z kontaktem z nauczycielem – posiadali oni odpowiedni sprzęt.
– Większość rodziców (85%) jest zdania, że proponowane przez wychowawców zadania i zabawy przesyłane dzieciom były dostosowane do ich potrzeb i możliwości.
12,5 % ankietowanych twierdzi, że zadania te były czasami skomplikowane.
– Rodzice i dzieci mają bardzo różnorodne oczekiwania wobec przesłanych propozycji ćwiczeń i zadań. Zdaniem niektórych (60%) najbardziej lubiane przez dzieci są zadania do wykonania w kartach pracy. Dużą popularnością cieszyły się propozycje zabaw plastyczno – technicznych (42,5%), zabawy ruchowe (45%). Były także propozycje wskazujące na zabawy taneczne/muzyczne (30%) oraz filmy edukacyjne (25%).
– Większość (82,5%) rodziców twierdzi, że realizacja zadań/zabaw przekazywanych dzieciom nie dostarczała rodzicom trudności. Ankietowani wskazywali takie trudności, jak: trudność w zrozumieniu przekazywanych treści, brak czasu, brak możliwości zabaw dziecka w grupie, zbyt dużo materiału wyłączając zadania
w kartach pracy.
– Połowa ankietowanych zauważa brak korzyści związanych ze zdalnym nauczaniem. Niektórzy rodzice zauważają zaletę w stałej i systematycznej pracy rodzica
z dzieckiem (30%), rozwoju dziecka (22,5%) oraz różnorodności propozycji zadań
i zabaw (20%). Rodzice twierdzą także, że zauważają chęć dziecka do pracy i radość
z jej wykonywania (17,5%). Wielu rodziców jest jednak zdania, że brak kontaktu
z rówieśnikami ma niekorzystny wpływ na rozwój ich pociech.
– Bardzo dużo ankietowanych rodziców (52,5%) zwraca uwagę na brak postępów
u dziecka podczas trwania nauczania zdalnego.
– Większość rodziców nie ma pomysłu, co warto zmienić w edukacji zdalnej (55%) lub nie chce wprowadzać żadnych zmian (30%).
– Większość rodziców wie, w jaki sposób może skontaktować się z nauczycielem
i specjalistą (97,5%), zaś wszyscy potrafią uzyskać instrukcje, materiały potrzebne do realizacji zajęć dla dziecka.
b) Na podstawie badania dzieci:
– Większość dzieci (76%) twierdzi, że zadania przesyłane przez nauczycieli są łatwe
i zawsze wiadomo, co trzeba zrobić. Jednak są wychowankowie (24%), którzy nie potrafili poradzić sobie sami z wykonaniem zadania i potrzebowali pomocy rodzica.
– Większość dzieci (79%) zauważa, że nauczyciele przesyłali wystarczającą ilość materiału. Są dzieci, które twierdzą (18%), że wychowawcy proponowali za dużo zadań i zabaw.
– Dzieci zwracały uwagę na różnorodność dostarczanego im materiału. Na pytanie, co podobało im się najbardziej podawały cały wachlarz propozycji począwszy od zabaw ruchowych, tanecznych , kończąc na wykonywaniu ćwiczeń z kart pracy.
c) Na podstawie badań nauczycieli:
– Podczas nauczania zdalnego wszyscy nauczyciele korzystali ze stron internetowych udostępnionych przez MEN. Większość czerpała pomysły ze stron i zasobów wydawnictw (87,5%), własnych zasobów w formie cyfrowej lub papierowej (87,5%)
i blogów nauczycieli (62,5%). Połowa ankietowanych korzystała z e-podręczników
i socialmediów.
– Nauczyciele najchętniej komunikowali się z rodzicami za pośrednictwem poczty internetowej. Wielu z nich korzystało z możliwości umieszczania materiałów na stronie przedszkola (62,5%) oraz poprzez komunikatory internetowe (50%).
– Nauczyciele najwięcej trudności (50%) mieli z nawiązywaniem systematycznego kontaktu ze wszystkimi rodzicami. Dużą barierą stały się także niewystarczające umiejętności wykorzystywania programów komputerowych (37,5%) oraz brak sprzętu (25%).
– Spośród innych problemów, które napotykali nauczyciele można zwrócić uwagę na dużą ilość czasu poświęcanego na przerabianie treści proponowanych zajęć na przystępne i możliwe do wykonania w domu. Nauczyciele często nie otrzymywali informacji zwrotnej od rodziców, co wiązało się z niepewnością, czy przesłane materiały na pewno dotarły.
– Najczęściej nauczyciele kontaktowali się z rodzicami poprzez e-mail (87,5%), rozmowy telefoniczne (75%), wiadomości SMS (62,5%).
– Nauczyciele chętnie dzielili się spostrzeżeniami, w jaki sposób ulepszyć i usprawnić proces edukacji zdalnej. Spora liczba ankietowanych wskazuje na doskonalenie umiejętności wykorzystywania programów komputerowych. Część respondentów zauważa, że na tym etapie edukacji proces pracy zdalnej nie wymaga udoskonalenia.
– Nikt nie ma zastrzeżeń do pomocy dyrektora w zakresie organizacji pracy zdalnej. Wszyscy nauczyciele mogą liczyć na wsparcie dyrektora w czasie pandemii.
REKOMENDACJE
- Nauczyciele powinni ściśle określić godziny swojej pracy, a także poinformować rodziców, w jakich godzinach można się z nimi kontaktować.
- Planując zadania dla dzieci, należy mieć na uwadze tak zwaną „higienę cyfrową”. Choć treści multimedialne są ważne i bardzo angażujące, należy tak dobierać aktywności aby dziecka nie spędzało przed ekranem zbyt wiele czasu.
- Warto zachęcać nauczycieli do wzajemnego kontaktu, współpracy, dzielenia się materiałami i bieżącej wymiany doświadczeń i pomysłów.
- Nauczyciel musi pamiętać, że w sytuacji edukacji zdalnej konieczna jest reedukacji materiału dydaktycznego – ponieważ nauka i zabawa odbywają się za pośrednictwem i przy udziale rodziców, którzy obciążeni są również innymi obowiązkami. Nie jest możliwa realizacja wszystkich treści, które w normalnych warunkach byłyby realizowane na zajęciach w przedszkolu.
- W ramach edukacji zdalnej należy proponować różnorodne treści i naprzemiennie formy pracy, ponieważ rodzice mają bardzo odmienne oczekiwania.
- Nauczanie online wymaga zdobycia nowych kompetencji cyfrowych
i multimedialnych, czasochłonnego researchu oraz kreatywności. - Najczęstszym źródłem pozyskiwania treści wykorzystywanych w zdalnym nauczaniu jest Internet. Nauczyciele zdecydowanie częściej korzystają
z różnorodnych stron edukacyjnych, grup facebookowych czy stron wydawnictw niż publikacji drukowanych, np. przewodników metodycznych. - Największą trudnością w wykonywaniu pracy w czasie edukacji zdalnej jest dla nauczycieli przedszkola brak bezpośredniego kontaktu z podopiecznymi (wszelki kontakt wymaga zaangażowania rodzica i odbywa się za jego pośrednictwem:
e-mail). - Wszyscy nauczyciele mogą liczyć na wsparcie dyrektora w czasie pandemii.
- Większość nauczycieli widzi potrzebę doskonalenia umiejętności wykorzystywania programów komputerowych, aplikacji i platform do edukacji zdalnej. Jednak spora część ankietowanych uważa, że proces pracy zdalnej na tym etapie edukacji nie wymaga udoskonalenia.
- Należy zapoznać rodziców i nauczycieli z wynikami badania po to, aby nabrali przekonania, że ich wysiłek włożony w wypełnianie ankiet nie był bezużyteczny.
- Powinno się w większym stopniu motywować rodziców do angażowania się we współpracę z przedszkolem, jednocześnie uwzględniając oczekiwania rodziców, dotyczące dostosowywania zadań kierowanych do wykonania w warunkach domowych, do ich możliwości.